pensyarah universiti
pusat kajian bahasa & linguistik (pbl)
zaharom@ukm.edu.my
Warisan dan Masyarakat Madani,
Tarikh Lahir : 7 Julai 1972 ( 720707 - 10 - 5937 )
Alamat : No 1, Seksyen 1/6,Taman Kajang Utama, 43000 Kajang.
Selangor Darul Ehsan.
LATARBELAKANG AKADEMIK
• Ijazah Doktor Falsafah (Linguistik)
Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik,
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan,
Universiti Kebangsaan Malaysia. (2015)
• Ijazah Sarjana Pengajian Bahasa Moden.
Fakulti Bahasa Moden dan Linguistik,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur. (2006)
• Ijazah Sarjana Muda Kepujian,
Pengkhususan Bahasa Arab,
Universiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir. (1997)
PENGALAMAN KERJA
Pensyarah Universiti (2006-Sekarang)
Bahasa Arab / Terjemahan Arab-Melayu
Pusat Pengajian Bahasa dan Linguistik,
Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.
Selangor Darul Ehsan
Pensyarah Bahasa Arab Separuh Masa(2005-2006)
Universiti Teknologi Mara ( UiTM )
Shah Alam, Selangor Darul Ehsan.
Penterjemah
Bagi Pelancong-pelancong Arab.
( Julai 2005 – Ogos 2005 )
Ancasa Hotel Kuala Lumpur
Jalan Tun Tan Cheng Lock, Kuala Lumpur.
Pensyarah Pengajian Islam / Tamadun & Moral
( Jan 2002- Jan 2003 ) Sambilan.
Integrated Commerce Sdn. Bhd.
Bandar Baru Sri Petaling.
Selangor Darul Ehsan.
• Mengajar subjek Pengajian Islam / Tamadun Islam & Moral kepada pelatih yang terlibat.
• Memberikan khidmat kaunseling dan nasihat kepada pelatih yang bermasalah.
• Mengendalikan program - program serta sebagai Penasihat dalam aktiviti keagamaan khas
kepada pelatih - pelatih.
• Memberikan pengajian agama kepada barisan kakitangan ICSB.( mingguan ).
• Memantau prestasi akhlak pelatih Islam khususnya dan yang bukan Islam amnya.
• Sumber rujukan kepada masalah - masalah agama semasa khususnya kepada warga ICSB &
UTSB.
Pensyarah Pengajian Islam / Tamadun Islam
( Jan 2002 – Jan 2003 ) Sambilan.
Pusat Latihan Teknologi Tinggi ( ADTEC)
ahmad adnin husin, zaharom ridzwan. (2025). student attitudes in learning basic arabic language. - international journal of research and innovation in social science (ijriss). 2573 - 2581.
zaharom ridzwan, issraq ramli, ahmad adnin husin. (2025). klasifikasi hukum berdasarkan ficl al-amr dalam surah al-nisa’. - e-bangi: journal of social sciences & humanities. 485 - 497.
zaharom ridzwan, issraq ramli. (2025). al-qur'an sebagai panduan kehidupan sejahtera : persepsi dan sikap pembaca dewasa. - . 56 - 70.
zaharom ridzwan, ahmad adnin husin. (2025). student perceptions in learning basic arabic language. - international journal of research and innovation in social science (ijriss). 7718 - 7725.
ahmad adnin husin, azlan shaiful baharum, zaharom ridzwan. (2025). students' attitudes and perceptions toward the use of artificial intelligence in learning arabic language cultural and health . - e-prosiding recals 2025 - arabic. 168 - 181.
zaharom ridzwan, ahmad adnin husin. (2025). student perceptions in learning basic arabic language. - international journal of research and innovation in social science (ijriss). 7718 - 7725.
ahmad adnin husin, zaharom ridzwan. (2025). student attitudes in learning basic arabic language. - international journal of research and innovation in social science (ijriss). 2573 - 2581.
hamidi abdul rahman, zaharom ridzwan, mohd rosli saludin, supyan hussin. (2022). kajian penerokaan posesi jin dalam kalangan pesakit bipolar. - international journal of the malay world and civilisation. 17-26.
hamidi abdul rahman, zaharom bin ridzwan, supyan hussin. (2022). islamic existential psychotherapy as intervention for inter-psyche conflicts in jinn possession. - global jurnal al-thaqafah. 23-35.
saba hikmat abbood alnajjar, amani ali el metwally elmetwally, azizi abu bakar, mohd syukri yeoh abdullah, zahrom ridzwan, syed zulkarnain syed idrus. (2020). exploring the resisting factor of ict in education among teachers : a case study in uae. - international journal of advanced science and technology. 2043-2051.
zaharom ridzwan, issraq ramli. (2025). al-qur'an sebagai panduan kehidupan sejahtera : persepsi dan sikap pembaca dewasa. - . 56 - 70.
mohamed mohamed tolba said, krishnan umachandran, zaharom ridzwan. (2019). distance learning in the 20th and 21st centuries. - . 65-87.
syarifah raihan syed jaafar, zaim zaki & zaharom ridzwan. (2017). analisis tahap kepuasan pelajar terhadap penggunaan sistem aplikasi fonetik. - . 68-86.
sharifah raihan syed jaafar, zaim zaki & zaharom ridzwan. (2017). analisis tahap kepuasan pelajar terhadap penggunaan sistem aplikasi fonetik. - . 68-86.
zaharom ridzwan, issraq ramli, ahmad adnin husin. (2025). klasifikasi hukum berdasarkan ficl al-amr dalam surah al-nisa’. - e-bangi: journal of social sciences & humanities. 485 - 497.
zaharom ridzwan, issraq ramli. (2025). al-qur'an sebagai panduan kehidupan sejahtera : persepsi dan sikap pembaca dewasa. - . 56 - 70.
mokhtar kassan, zaharom ridzwan. (2025). meneroka alam ghaib. - bacaan umum. .
ahmad adnin husin, azlan shaiful baharum, zaharom ridzwan . (2024). kemahiran berkomunikasi bahasa arab dalam kalangan pelajar aktif berpersatuan. - e-prosiding seminar antarabangsa islam dan sains (sais 2024). 379 - 392.
hamidi abd rahman zaharom ridzwan. (2024). metodologi rawatan islam terhadap kerasukan jin. - tesis ke buku. .
zaharom ridzwan. (2023). pembahagian kata kerja dalam b.arab. - . 1-13.
zaharom ridzwan. (2023). konsep bilangan dalam b.arab. - . 1-11.
zaharom ridzwan. (2023). gebder dalam b.arab. - . 1-9.
zaharom ridzwan. (2023). baris dan tanda dalam b.arab. - . 1-9.
zaharom ridzwan. (2023). al-jumlatu al-ismiyyatu. - . 1-10.
| Geran / Grant | Kolaborator / Collaborator | Status |
|---|---|---|
| PEMBENTUKAN MODEL KHUTBAH JUMAAT BERORIENTASIKAN MULTI-ETNIK DALAM MASYARAKAT MADANI | masjid sultan salahuddin abdul aziz shah (mssaas), shah alam | 55% (2024-11-01 sehingga 2026-10-31) |
ALTERNATIVE MEDICINE :NATURAL DAN CULTURAL HERITAGE
Etno-Sains Perubatan alam Melayu
Pengalaman / Experience : 1 tahun/years(s)
ART :ARTS AND APPLIED ARTS
manuskrip melayu (Jawi)
Pengalaman / Experience : 3 tahun/years(s)
COMMUNICATION :SOCIAL SCIENCES
Arabic language and Al-Quran translation
Pengalaman / Experience : 18 tahun/years(s)